Tuesday, September 6, 2011

SERANGAN KULAT BLACK MOLD DIOFFICE SAYA

Semenjak cuti raya berlangsung, semua aircond ditutup untuk tujuan penjimatan elektrik. Walau bagaimanapun, tidak sangka mikro organisma kulat yang dikenali Black Mold ni membiak dengan cepat sekali. Tingkat 5 dan 6 di office saya ni dah tutup seminggu. Walaupun dalam kuantiti kulat yang sedikit melekat di dinding, partion, kerusi, pc malah blazer yang ditinggalkan juga ditumbuh kulat ini. Kesannya spora-spora kulat ini menyebabkan keadaan kami berasa gatal-gatal dibadan, sesak nafas, gatal dan sakit tekak dan sebagainya. Maka tergerak dalam hati saya untuk mendapatkan info kulat Black Mold ini dan maklumatnya adalah seperti dibawah :

BAHAYA BLACK MOLD
Black mold juga disebut kulat beracun kerana kesannya terhadap makhluk hidup.Ia merupakan sejenis tumbuhan parasit, yang boleh tumbuh di rumah, sekolah dan premis perniagaan dan boleh mendatangkan pelbagai jenis bahaya.Racun (mikotoksin) yang dikeluarkan oleh kulat beracun ini boleh menjejaskan kesihatan bahkan mampu membunuh setiap orang dan haiwan yang terdedah kepadanya.Black mold juga boleh merosakkan permukaan dalam rumah dan pencemaran akibat mold ini boleh membuatkan rumah tidak selamat untuk didiami. Spora yang terhasil daripada black mold ini boleh merebak melalui sistem penghawa dingin, sistem HVAC atau saluran perpaipan.

Risiko Kepada Sistem Pernafasan.
Toksik yang dihasilkan oleh black mold boleh masuk ke dalam tubuh manusia melalui sentuhan ataupun dengan menghirup spora yang telah dikeluarkannya. Apabila spora ini berada di sistem pernafasan, ianya boleh menyebabkan pelbagai masalah pernafasan, termasuk gejala dingin dan flu seperti, sakit tekak, hidung tersumbat, titis hidung dan gejala asma. Gejala paling berbahaya untuk risiko pernafasan akibat back mold ini adalah aspergillus, yang dapat membentuk "bola kulat" yang hidup di dalam paru-paru dan melepaskan karsinogen (agen penyebab kanser) yang boleh mengakibatkan kematian.

Risiko Kepada Sistem Saraf
Black mold juga boleh menyebabkan kesakitan pada sistem saraf pusat seperti kemelesetan, sakit kulit, sakit kepala, dan kelelahan. Pesakit yang menghidapi simptom ini seringkali tidak menyedari akan kehadiran mold dalam badan mereka sehingga mereka melihat gejala yang berubah secara dramatik ketika mereka berada dalam persekitaran yang berbeza. Contohnya seperti keletihan kronik ketika melakukan kerja-kerja pembersihkan ketika bercuti, atau sakit kepala yang hanya terjadi di tempat kerja yang tercemar dengan mold dan hilang apabila pekerja pulang ke rumah.Stachybotrys yang terdapat pada mold, boleh menyebabkan gejala neurologi yang serius. Mikotoksin yang dihasilkan dari Stachybotrys telah dipertimbangkan untuk digunakan sebagai agen senjata kimia.

Pertimbangan
Kesan yang terhasil akibat kulat beracun ini adalah bersifat kumulatif dan boleh menjadi lebih serius dari masa ke masa. Penyakit yang diakibatkan oleh mold ini seringkali dapat dirawat tetapi lebih kerap tersalah didiagnosis, ini kerana penyakit yang diakibatkan mold ini boleh muncul menjadi jangkitan bakteria atau virus.Jika anda percaya anda sedang menderita penyakit yang berkaitan dengan black mold ini, cepat-cepatlah berjumpa dengan doktor anda. Jika anda sedang tinggal, bekerja atau pergi ke sekolah yang sedang tercemar dengan black mold ini, anda perlulah meminta supaya pemeriksaan mold secara profesional dilakukan oleh pegawai kesihatan kerajaan tempatan atau syarikat pemeriksaan swasta.Pemilik Bangunan adalah bertanggungjawab di sisi undang-undang untuk menghilangkan zat beracun dari bangunan mereka. Batasi risiko kesihatan anda dengan meninggalkan setiap bangunan yang mungkin tercemar serta berhati-hati supaya tidak membawa perabot atau barang-barang lain yang tercemar kepada mold dengan anda. Pakailah perlindungan pernafasan jika anda tahu anda akan bekerja di kawasan tercemar dengan mold ini demi keselamatan anda.

MAKLUMAT LANJUT BERKAITAN BLACK MOLD:


KESAN BLACK MOLD
http://www.casi1986.com/mold_index.htm
http://www.csimold.com/how-can-i-be-exposed-to-mold/
http://www.propertyperfections.net/Mold-Allergy-s/214.htm

















MENGHAPUSKAN BLACK MOLD
http://hfolly.hubpages.com/hub/Black-Mold-Removal-Removing-Black-Mold-Guide
http://www.startremodeling.com/Mold_Midew_Page.htm
http://www.ehow.co.uk/how_6001744_treat-black-mold-wall.html

















ALL ABOUT BLACK MOLD
http://mastertechmold.wordpress.com/
http://www.myblackmoldremoval.com/

No comments:

Post a Comment